Uttalande med anledning av artiklar om Östersjöstiftelsen som i augusti 2024 publicerats i Dagens Industri och Dagens Nyheter

2024-08-13

Östersjöstiftelsen har haft en mycket bra avkastning

Östersjöstiftelsen är en av de forskningsstiftelser som tillkom i början av 1990-talet och som erhöll medel från löntagarfonderna. Stadgarna gav oss i uppdrag att stödja forskning med anknytning till Östersjöregionen och Östeuropa ”vid en ny struktur för högre utbildning i södra Stockholmsregionen”.

Östersjöstiftelsen erhöll 1,3 miljarder i kapital 1994, och portföljen är per 2024-07-31 värd 8,8 miljarder. Under perioden fram till 2024-07-31 har ca 5 miljarder delats ut till Södertörns högskola (inklusive kanslikostnader). Detta motsvarar en årlig genomsnittlig avkastning om ca 10%. Avkastningen står sig mycket väl i förhållande till jämförbara stiftelser.  Portföljen är väl diversifierad, riskavvägd och följer den av styrelsen beslutade placeringspolicyn.

Dessutom har stiftelsen månat om att de centrala kanslikostnaderna ska vara låga, vilket de under alla år också varit jämfört med liknande stiftelser.

Satsningarna i småbolag har varit framgångsrika

Östersjöstiftelsens totalportfölj utgjordes per 2024-07-31 av 31 % likvida medel och räntebärande tillgångar, 24% stabila kassaflödesgenererande fastigheter, 34% primärt noterade större likvida aktier – mestadels i Europa men även i USA – samt 11% småbolag. Portföljen är välavvägd och garanterar att de löpande forskningsanslagen aldrig äventyras. Stiftelsens styrelse fattar årligen beslut om den övergripande placeringspolicyn efter beredning av placeringsdelegationen och håller sig sedan fortlöpande underrättad om de olika portföljerna och utfallen av dessa.

Artiklarna i Dagens Industri uppehåller sig vid en mindre del av totalportföljen, nämligen de medel som investerats i vissa småbolag. Generellt noterar vi att avkastningen från investeringar i småbolag under lång tid har varit betydligt högre än den för Generalindex eller Carnegies småbolagsindex. Detta är naturligtvis bra. Alla investeringar i småbolagsportföljen har inte varit framgångsrika, men det är helt klart att de framgångsrika investeringarna vida har överstigit förlusterna; innevarande års avkastning var per 2024-07-31 24%, och förra årets avkastning uppgick till hela 48%. Specifikt bör omnämnas Palette Life Sciences, där stiftelsen investerade totalt 55 mkr i aktiekapital och därtill lånade ut 30 mkr. Bolaget såldes 2023 och har inbringat ca 1,3 miljarder till Östersjöstiftelsen, vilket i stort sett motsvarar hela det grundkapital som stiftelsen tillfördes år 1994.

En illustration av småbolagsavkastningen för de senaste tio åren, dvs. de år då en aktiv förvaltning av denna portfölj skett, ges i grafen nedan.

Källa: Factset, interna bearbetningar av rapporterade utfall. – Under de knappa första tio åren av småbolagsinvesteringar fanns det inga dedikerade resurser på Östersjöstiftelsen som arbetade aktivt med detta tillgångsslag och avkastningen var negativ under denna första period. Totalt under åren från ca 2005 till idag har dock avkastningen varit positiv, men ovan nämnda jämförelseindex har inte slagits under alla år under denna period.

Beträffande avkastningen för de sex aktierna som specifikt nämns i artikeln i Dagens Industri den 7 augusti gäller att även denna grupp av bolag varit en bra affär, eftersom Östersjöstiftelsen antingen köpt in sig på en attraktiv prisnivå och/eller sålt av delar av ursprungsinnehavet på högre prisnivåer. Detta framgår av tabellen nedan.

Källa: Interna rapporter

Stiftelsens framgång på området småbolag får i stor utsträckning tillskrivas den personal som arbetat med placeringarna. Personalen har visat ett stort engagemang som skapat betydande mervärden, vilket möjliggjort att betydande forskningsanslag kunnat beviljas.

Budskapet i Dagens Industri, med rubriken ”Kollaps i riskfylld portfölj”, stämmer med andra ord inte.

Policyn för handel i egen räkning under översyn

Stiftelsen har historiskt sett gett anställda och ledamöter en möjlighet att direktinvestera i de onoterade bolag där stiftelsen är ägare. Denna policy strider inte mot någon lagstiftning och den har funnits tillgänglig på stiftelsens hemsida i åratal. Bedömningen har varit att policyn möjliggjort ett extra stort engagemang från medarbetare utan att det kostat stiftelsen något eller att det skett till någon annan parts nackdel.

Styrelsen är dock starkt medveten om att policyns utformning väckt frågor, eftersom den skiljer sig från andra liknande stiftelsers. Snarast blir detta en fråga om huruvida det är etiskt rimligt att anställda i sitt arbete ges möjlighet till att göra privata investeringar samtidigt med stiftelsen, även om detta alltid sker på marknadsmässig grund och aldrig till bättre villkor än för stiftelsen. Detta har diskuterats i styrelsen under det senaste året. Styrelsen avser att revidera policyn. Vi räknar med att ett underlag föreligger så att beslut kan tas vid nästa planerade styrelsesammanträde 2024-08-22.

Styrelsearbetet och styrningen i Östersjöstiftelsen

Kapitalförvaltningens verksamhet kontrolleras i flera steg, både i placeringsdelegationen och styrelsen samt genom intern och extern revision. Uppkomna jäv har hanterats i enlighet med stiftelsens policy. Inga anmärkningar vid revisioner har förekommit, vilket klart redovisas i stiftelsens årsredovisningar.

Styrelsearbetet i Östersjöstiftelsen sker i ett lag där alla ledamöter med engagemang och kunnighet deltar. Vi värnar om den demokratiska processen, vilket ibland kan göra att beslut kan ta lite tid. Detta gäller också frågan om revidering av policyn för handel i egen räkning.

Tillbaka till Aktuellt